Motorový (dieselelektrický) rušeň radu 721 vychádza z konštrukcie motorových rušňov radu 720 (ex T 435.0). Vyrábané boli pod označením ČME 2 pôvodne pre Sovietsky zväz. Neskôr boli pod označením T 458.0 dodané pre ČSD pre dopravu na širokorozchodnej trati. V roku 1963 boli pre ČSD dodané prvé rušne s rozchodom 1435 mm. Rušeň má dva dvojnápravové podvozky so štyrmi trakčnými tlapovými elektromotormi. Jedna búdka pre obsluhu rušňa je umiestnená asymetricky na konci. Naftový motor, generátor a ďalšie stroje a zariadenia sú umiestnené pod úzkou kapotou pred búdkou. Rušne boli určené pre posun a miestnu nákladnú dopravu.
Náš rušeň bol vyrobený v roku 1964. Technicko-bezpečnostná skúška rušňa bola vykonaná 4.7.1964 na trati Bratislava – Senec, pričom najväčšia dosiahnutá rýchlosť rušňa bola 88 km/h. Rušeň počas svojej prevádzky bol vedený v RD Bratislava hl. st. V roku 1986 bol z RD Bratislava hl. st. pridelený do RD Nové Zámky pob. Depo Prievidza. V Prievidzskom rušňovom depe svoju aktívnu prevádzku aj ukončil v decembri 2010.
Do zbierok Múzejno-dokumentačného centra ŽSR sa dostal podpísaním dohody o predaji majetku so železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia a.s. na konci roka 2015. Momentálne je rušeň zakonzervovaný a čaká na svoje oživenie aby mohol doprevádzať parné vlaky ťahané mikádom.