Drezina Warszawa DMV 73-014


Motorová osobná drezina Warszawa 223 Dmv 73-014 bola vyrobená poľskou automobilkou FSO (Fabryka samochodów osobowych) vo Varšave pravdepodobne v roku 1971. Slúžila na prepravu jednotlivcov alebo malého počtu osôb medzi stanicami a pracoviskami na šírej trati (napr. pri inšpekčných jazdách traťmajstrov, kontrolných jazdách úradníkov na rozostavaných tratiach, pri mimoriadnostiach a pod.).

Osobné dreziny sa používali na železnici prakticky od jej vzniku. Železnica bola totiž najmä v 19. a v prvej polovici 20. storočia jediným dopravným systémom a v mnohých prípadoch jediným existujúcim spojením. V tomto období malo svoje pracovisko na šírej trati množstvo zamestnancov, ktorí sa potrebovali dostať do práce a z práce. Preto boli od počiatku železnice stavané ľahké koľajové vozidlá, sprvu poháňané ľudskou silou, od začiatku 20. storočia aj spaľovacím motorom. Hlavnou požiadavkou pri ich konštrukcii bola možnosť odstrániť ich z trate silami obsluhy kedykoľvek to bolo potrebné. ČSD pre účel jednoduchej a lacnej služobnej prepravy osôb na železničnej sieti obstarávali v rokoch 1924 - 1952 najmä u firmy Tatra Kopřivnice motorové osobné dreziny, stavané na báze vtedy produkovaných osobných automobilov Tatra. Koncom 60. rokov 20. stor. boli však tieto motorové dreziny už v pomerne zlom stave a ich sporadické prestavby (montáž karosérií Škoda STW alebo Wartburg) sa ukázali ako pomerne prácne. Keďže však potreba tejto kategórie koľajových vozidiel bola ešte i v tomto čase pomerne akútna, našlo sa riešenie v podobe nákupu drezín Warszawa 223. Základom dreziny je rovnomenný robustný osobný automobil vyrábaný v danom karosárskom vyhotovení v rokoch 1965- 1973. Základ konštrukcie vychádzal z ruského automobilu GAZ M20 Pobieda. Úpravy automobilov na železničné účely vykonával varšavský podnik PHZP Kolmex. Úpravy spočívali najmä v nahradení cestných kolies kovovými s drevenými výstužami, spojovacia tyč riadenia bola zablokovaná a úpravy sa týkali aj geometrie prednej nápravy, kde bola odstránená zbiehavosť kolies. Navyše bolo v ťažisku vozidla zospodu namontované otočné zariadenie. Zvyšné časti bývalých automobilov zostali zachované bez zmeny. Prvé dve vozidlá boli objednané roku 1968 a po úspešných skúškach bolo objednaných ďalších 14 vozidiel, z toho 4 s karosériou kombi, ostatné s karosériou sedan.

Z konštrukčného hľadiska ide o vozidlo so štvordverovou karosériou typu sedan. Poháňané je štvorvalcovým benzínovým motorom poľskej výroby s označením S-21. Motor so zdvihovým objemom 2120 cm3 (vŕtanie 82 mm , zdvih 100 mm) a rozvodom OHV má výkon 70 k. Krútiaci moment je na zadnú hnanú nápravu prenášaný pomocou jednokotúčovej suchej spojky spojenej s trojstupňovou manuálnou prevodovkou. Zavesenie predných kolies je zabezpečené prostredníctvom nezávislých kyvných ramien so stabilizátorom, vypružených vinutými pružinami a teleskopickými olejovými tlmičmi. Vzadu je tuhá náprava vypružená poloeliptickými listovými perami. Vozidlo je vybavené hydraulickou bubnovou brzdou pre každé koleso a mechanickou ručnou brzdou pôsobiacou na zadnú nápravu.

Drezina Warszawa 223 Dmv 73-014 (je možné, že v tomto označení ide o chybu, predpokladané správne označenie je Dmv 72-014) bola z výroby dodaná Československým štátnym dráham v roku 1972, a to Traťovej dištancii Žilina. V súčasnosti je zaradená do zbierok Múzejno-dokumentačného centra ŽSR VVÚŽ, ktoré ju v roku 1999 získalo od Správy železničných tratí a stavieb Nitra – Mechanizačného strediska Levice. Presun dreziny do Bratislavy vlastnou silou zabezpečilo 17. mája 1999 samotné levické Mechanizačné stredisko. V prvom polroku roku 2010 prebehla na drezine vďaka Jakubovi Hergottovi obnova vonkajšieho vzhľadu - boli vymenené poškodené časti a drezina obdržala nový náter.