

Vážený priatelia a sympatizanti. Po dlhšej dobe Vám prinášame nový vzhľad stránky a ako prvú aktualitu si Vám dovoľujeme zhrnúť našu prácu vynaloženú pri reštaurovaní železničných vozidiel.
Prvé informácie sa týkajú tárovacieho vozňa č. 401. S Jeho opravou sa začalo v roku 2010. Počas opravy boli z vozňa odstránené staré vrstvy laku. Vozeň bol ako z vonka, tak aj znútra vyčistený na kov a na streche boli utesnené spoje proti zatekaniu vody do jeho interiéru. Následne bol vozeň nastriekaný základnou a vrchnou farbou. Popisy vozňa vychádzajú z dobových fotografií, ale aj z nájdených zvyškov nápisov, ktoré sme objavili pri odstraňovaní starých náterov. Vozeň sa nám podarilo dokončiť v júni 2011. Prvý krát bol verejnosti odprezentovaný na výstave Rendez 2011.

Tárovací vozeň č. 401 na výstave Rendez 2011
Po prácach na tárovacom vozni sa práce presunuli na tender 923.003. V priebehu roka 2011 prebiehalo čistenie vodného priestoru od vodného kameňa a hrdze pomocou pneumatických pištolí. Po očistení dna tendra zvnútra sa pristúpilo k vyrezávaniu skorodovaných bočných oblúkov vodného priestoru. Práce na výmene oblúkov začali v auguste 2012. Posledný vymenený kus bol navarený v decembri 2012.

Výmena zhrdzavených častí
Okrem výmeny spodných oblúkov sa práce súčasne sústredili aj na čistenie podvozkov a častí brzdy. Napriek tomu, že podvozky nebudú jazdiť s naším tendrom, ale vrátia sa pod tender 930.003, ku ktorému patria, prejdú opätovnou revíziou spojenou s novým náterom a defektoskopiou.

Milan a Dominik pri čistení brzdových závesov
Tak isto bol z tendra demontovaný brzdový valec a ostatky vzduchového rozvodu, ktoré sa následne podrobili očisteniu a revízii. Nekompletné časti ako rozvádzač a brzdové kohúty sa nám podarilo doplniť a zrepasovať.

Peťo Grosinger pri demontovaní brzdového valca
Jedným z vážnych problémov bolo skorodované vratné listové pero na malých nárazníčkoch, ktoré nebolo možné rozobrať. Preto sme museli pristúpiť k vybratiu spriahadlovej skrine, čím sa nám zlepšil prístup k peru. Po jeho optickom prehliadnutí bolo zistené, že je neopraviteľné, preto sme pristúpili k jeho novej výrobe. Vďaka firme Autopéra.cz sa náš problém podarilo vyriešiť a pero je nad očakávanie vyrobená ako za starých časov aj s tzv. prackou.

Pohľad na rozobratú spriahadlovú skriňu

Novo vyrobené listové pero s prackou
Ďalšou prácou na tendri bolo skompletizovanie tyčových nárazníkov a následné ich natretie. Nárazníky bolo nutné prepúzdriť a vyrobiť k nim oporné platne. Novšie nárazníky boli z tendra demontované a namiesto nich boli dopasované pôvodné tyčové.
Ku koncu roka boli očistené obidva podvozky na kov, demontované vodné klapky a takisto očistené, opravené a vyčistené sito z vodného prepadu, kompletne zrevidovaná a očistená brzda tendra a jeho ťažné ústrojenstvo. Na spestrenie a priblíženie sa k niečomu čo patrí k rušňu, sa chlapci dali do čistenia lampášov.

Tomáš sa pýši svojou prácou v podobe lesklého lampáša.

Marienka pri natieraní brzdového tiahla Pri ľahších prácach ako je natieranie nám pomôžu aj dievčatá, ale len vtedy, keď je už navarený obed!
Od 7.1.2013 sa práca preniesla do vnútra tendra. Úlohou bolo vyrezať postupne všetky hnilé plechy, spevniť a dorobiť chýbajúce výstuhy a následne na nepripevniť nové plechy. Neobvyklým úkazom bol perejník č.2 ktorý bol preplátovaný štyrmi vrstvami plechu.

Pohľad na zlepenec plechov z prevádzky.

Pohľad na vnútro vodného priestoru bez perejníkov

Práca Dominika a Peťa na podlahe v tendri
V roku 2014 sme sa rozhodli popri prácach na tendri venovať pozornosť aj oprave strechy na vozni Da 6-5028 ktoré boli ukončené vyvarením strechy a nastriekaním vrchným polyuretánovým náterom. Na vozeň boli dosadené chýbajúce nárazníky a osadené výkovky pre schodíky.
V priebehu roka 2015 sa nám podarilo dokončiť zadnú časť tendra (čelník s nárazníkmi, zadné čelo so skrinkou na náradie) Výsledný efekt je možné vidieť priamo na fotkách.
Rok 2016 sa niesol v oprave prednej časti tendra – demontáž spriahľovej skrine, výmena podlahy a výroba novej prepadovej vane, osadenie čelnej steny, výroba súčiastok na novú spriahľovú skriňu.
Okrem prác na tendri sme sa venovali aj údržbe Motorového vozíka Vm na ktorý sme dočasne nainštalovali plechovú búdku a obnovili sme na nej lak. Oprava Vm-ky bola spojená s prvým ročníkom akcie pod názvom Drezinový deň konanej na konci letných prázdnin v areáli Železničného múzea na Rendezi. Akcia malá úspech u veľkých aj malých.
Začiatok roka 2017 sa niesol v dokončovaní bočných stien na tendry a prípravy na jeho vyviazanie.
Letné práce sme sa rozdelily na dve témy – oprava podvozkov, ktoré sa vrátia pod tender 930.003 ku Zelenému Antovovi a príprava druhého ročníka akcie Drezinový deň.

Vozeň bol dlhé roky odstavený na vlečke firmy GeLiMa, a.s. v Liptovskom Mikuláši

Zachovaný výrobný štítok prezrádza pôvod aj vek vozňa

Pár metrov za bránou firmy GeLiMa. Vozeň po dlhej dobe ubehol niekoľko desiatok metrov a je pripravený na presun do Bratislavy.